چخماق یا سنگ چخماق (به انگلیسی: Flint یا Flintstone)، سنگی تیره رنگ است که در شاخهٔ کوارتزها قرار میگیرد. چخماق از نوع کوارتز آلفا میباشد که تا دمای ۵۷۳ درجه سانتیگراد پایداری دارد و به صورت گرهکهایی در گچ و سنگ آهک یافت میشود. این سنگ، از سنگهای حاوی سیلیس SiO2 که عموماً منشاء رسوبی دارند میباشد. این سنگها یک پارچه بوده، که به علت نقص ساختمانی در برخورد با یکدیگر جرقه زده و O-3 آزاد مینماید. این سنگ با نام «سنگ آتشزنه» نیز معروف میباشد.
زائر کوي رضايم روز و شب
در هواي آشنايم، روز و شب
رهسپار راه سبز راستي
راهي راه ولايم، روز و شب
جز زلال عطر روي يار نيست
در گذار لحظههايم، روز و شب
تا به اوج سبز گردون ميرسد
نغمهام، شورم، نوايم، روز و شب
سرخوشم از جرعهي ميناي او
مست از جام بلايم، روز و شب
تا به سمت عشق، روآوردهام
زائر آيينههايم، روز و شب
تا به سوداي رضا دل بستهام
از همه عالم رهايم، روز و شب
يک صداي آشنا از دورها
ميکند هر دم صدايم، روز و شب
دل به دست عشق دادم، تا شود
در حريم عشق، جايم، روز و شب
جان سپار راه جاويد رضا
رهرو آل عبايم، روز و شب
بر گل رخسارهي مولا قسم!
در هوايم در هوايم، روز و شب
دل رها کردم به دست روشني
تا شود کوي وفايم، روز و شب
در هوايش، در هوايش سرخوشم
ساکن کوي وفايم، روز و شب
قبلهام تا خاک خوشبوي رضاست
از دل و از جان، جدايم، روز و شب
گردش چرخ فلک را، هشتمين محور، رضا
چشمهي نور الهي، شاه دينپرور، رضا
جلوهي نور حقيقت، روشناي راه عشق
هشتمين نور ولايت، معني باور، رضا
مژدهي سبز بهار لالهزار فاطمه
ترجماني از زلال چشمهي کوثر، رضا
کان علم و اوج جاويدان و بحر عشق را
زرناب و اختر رخشنده و گوهر، رضا
کوکب برج ولايت، اختر چرخ يقين
آفتاب معرفت، نور جهانگستر، رضا
رسم و راه عاشقي را، جانسپاري راستين
دين و آيين خدا را، بهترين ياور، رضا
رهگشاي راه ما، تا شهر نور و روشني
تا ديار آشناييهايمان، رهبر، رضا
از کرامات خداوندي، نشاني بينظير
از کمال لطف و احسان خدا، مظهر، رضا
نور چشم موسي کاظم، امام هفتمين
عالم آل محمد، سبط پيغمبر، رضا
قصهي سرخ کتاب آشناي عاشقي
در گلستان محمد، لالهي پرپر، رضا
به درگاهت ز جان آيم رضا گويم رضا (ع) جويم
که ميدانم در اين درگه خدا گويم خدا جويم
خدا بينم چو ميبينم همه انوار رحمت را
رضا بينم در اين درگه رضا (ع) پويم صفا جويم
به درد خود شدم نالان بيالودم به غم دل را
به لب آمد دگر جانم ز درگاهت شفا جويم
علي جانم گرفتارم به عشق تو چو آن رويت
حلالم کن چو ميبيني که نتوانم رها جويم!
ز بيمهري در اين دوران رها کردم جهاني را
به پاي تو نهادم سر رضا جان (ع) تا وفا جويم
غريبي بين از هر جا شدم رانده به کوي تو
ز بيماري بيدرمان ره درد و دوا جويم
فدايت شد حکيم امشب که افتاده سر کويت
عطا فرما رضا جانم که از نورت شفت جويم
اين حريم کيست با نور و جلال آميخته
جلوهاش چون باغ جنت با جمال آميخته
آستان زاده موساست اينجا کز ازل
مهر او با جان سرشته، با خيال آميخته
دست و پا گم ميکند جبريل اينجا چون نسيم
بوي غربت بس که با عطر وصال آميخته
ضجهي افلاکيان و هايهاي خاکيان
با صداي مبهم پرواز بال آميخته
از دل گلدستهها تا دور دست آسمان
صوت داودي است با لحن بلال آميخته
اي خوشا آنکس که اينجا همچو شمع چلچراغ
در وجودش شعله با اشک زلال آميخته
رو بر اين دارالامان کن از سر صدق و يقين
دل بگير از باور با احتمال آميخته
نور اين خورشيد روز افزون شد اما قرنهاست
دولت اقبال مأمون با زوال آميخته
خشم و خشنودي او خشنودي و خشم خداست
چون رضايش با رضاي ذوالجلال آميخته
بي بهشت لطف او داني چه باشد زندگي
برزخي تاريک با وزر و وبال آميخته
فيض ميبارد بر او ابر کرامت بيشتر
هر که اينجا معرفت را با کمال آميخته
شاهدند اينجا کبوترها که هر شب تا سحر
اشک شوق زائران با شور و حال آميخته
چشم در چشم ضريح و دست در دست دعا
گريهي اهل تمنا با سؤال آميخته
آنکه مجذوب تولاي رضا شد، گوهرش
با زلال روشن زهرا و آل آميخته
باب اميد جهان است آستان قدس او
نااميديها در اينجا با محال آميخته
شادي بي غم ولاي اوست ورنه در جهان
رنج با راحت، مسرت با ملال آميخته
من که هستم ذره پيش مهر عالم تاب او
اشکباريهاي من با انفعال آميخته
سايه پرورد خراسانم که در باغ ادب
سرو ناز شعر من با اعتدال آميخته
خير مقدم را «شفق» در جشن ميلادش سرود
چامهاي شيوا که با سحر حلال آميخته
بسمه تعالی / بررسی تشریح قلب پستانداران
قلب در پستاندارن عبارت از عضوی ماهیچه ای و میان تهی است که دارای 4 حفره (دو دهلیز و دو بطن)میباشد.شکل قلب مخروطی شکل است که راس آن به طرف پایین(و یا به سمت خلفی موجود) و قاعده اش به طرف بالا (یا به سمت قدامی موجود )قرار گرفته است.قلب به وسیله ی رگ هایی که به قاعده ی آن متصل می شود در قفسه ی سینه بین شش ها و کمی به طرف چپ بدن ثابت میشود.قلب پستانداران از نظر بافت شناسی از دو قسمت تشکیل شده است
یکی عضله ی قلب که قسمت داخل آن را پرده ای میپوشاند.و دیگر کیسه ای است که قلب را از خارج احاطه می کند.این کیسه دو جداره بوده که یک جدار به خود قلب چسبیده و جدار دیگر غشائی است سطحی که قلب به طور آزاد در آن قرار میگیرد.قلب پستانداران چهار حفره ای بوده که دو به دو روی هم قرار گرفته اند به این ترتیب که دهلیز چپ روی بطن چپ و دهلیز راست روی بطن راست واقع شده است . دیواره ی بین دهلیز ها و بطن ها کامل اند و هیچ گونه ارتباط مستقیم خونی بین بطن های چپ و راست و بین دهلزهای چپ و راست وجود ندارد .دهلیز راست به وسیله ی دیواره ی بین دهلیزی از دهلیز چپ جدا می شود,همچنین بطن راست به وسیله ی دیواره ی بین بطنی از بطن چپ متمایز می گردد. دهلیز چپ و بطن چپ توسط سوراخی به نام سوراخ دهلیزی بطنی به هم مرتبط می شوند.این سوراخ دارای ساختمانی خاص به نام دریچه ی دهلیزی بطنی است.هر دریچه از بخش ها یا لت هایی تشکیل شده است و آن را دریچه ی دولتی یا دو لختی یا دریچه ی میترال می نامند.همچنین بین دهلیز راست و بطن راست دریچه ی سه لتی واقع شده است.طرز قرار گرفتن دریچه ها به صورتی است که قاعده ی آن به عضله ی قلب چسبیده و از انتها در داخل بطن آزاد میباشد.لبه ی آزاد لت ها بوسیله ی طناب های وتری به پایک های داخل بطن متصل میباشد .طناب های وتری به پشت لبه ی آزاد لت ها متصل میباشد.خون سیاهرگی در دهلیز راست و بطن راست(قلب راست)و خون سرخرگی در قلب چپ جریان دارد.
روش تشخیص سطح قدامی قلب:
سطح قدامی را سطح شریانی یا سطح جلویی یا سطح شکمی نیز می گویند. برای تشخیص این
سطح مشخصات زیر به ما کمک می کند: شیار بین دو بطن در وسط قاعده به طرف راس و متمایل
به طرف چپ مشخص تشریح کننده میباشد .
در داخل این شیار یک شریان و یک ورید قدامی قلب را که از شریان کرونرمنشعب اند میتوان دید.
روش تشخیص سطح پشتی :
سطح پشتی که آن را سطح خلفی یا وریدی یا عقبی نیز می گویند دارای اختصاصات زیر است:
شیار بین بطنی از وسط قاعده به طرف راس و متمایل به طرف راست شخص تشریح کننده میباشد.این شیار یک شریان و یک ورید که شاخه ای از رگ کرونر است دیده می شود.قطر ورید بیشتر از قطر شریان است.قلب راست (دهلیز و بطن راست)در طرف راست شیار و قلب چپ در طرف چپ شیار واقع شده است.
اطلاعاتی راجع به قلب
مرحله ی اول: بررسی حلقه های غضروفی نای
همانطور که می دانیم نای و مری به هم چسبیده اند. در جایی که این دو به هم چسبیده اند غضروف وجود ندارد و در این مکان ماهیچه ی صاف وجود داشته که کار آن این است باعث تنگ و گشاد شدن مری می شود . اگر ما یک حلقه از نای را بطور کامل در بیاوریم در تمام نقاط آن در زیر انگشتان سفت احساس می شود به جزء نقطه ای که در آن ماهیچه ی صاف وجود دارد بنابراین می توان حلقه های غضروفی را به دو دسته تقسیم کرد:۱. حلقه های غضروفی ناقص نظیر نای ۲.حلقه ای غضروفی کامل نظیر نایژه و نایژکها .متذکر می شویم که ماهیچه ی صاف فقط در نای است و مکان ان در عقب نای است.
مرحله ی دوم:برش نای و حرکت به سوی نایژه
نایژه ها بیست بار تقسیم می شوند تا در نهایت به نایژک انتهایی تقسیم می شوند نایژک انتهایی قابل دیدن نیست و در حد میکروسکوپیست نایژک انتهایی به کیسه ی هوایی منتهی می شود .فرق کیسه هوایی با شش:شش مجموعه ای از کیسه های هوایی + نایژکها + مجاری تنفسی از نایژک به بعد + بافت پیوندی.بنابراین کیسه هوایی زیر مجموعه ای از ششهاست.
مرفولوژی(ریخت شناسی) شش:هر انسانی دارای دو شش ،راست و چپ می باشد که شش راست داری ۳ لب و شش چپ دارای ۲ لب می باشد.شش راست دارای عرض بیشتر و ارتفاع کمتر می باشد اما شش چپ دارای عرض کمتر و ارتفاع بیشتر می باشد دلیل آن این است که:در قسمت چپ سینه قلب وجود دارد و بایستی در این فضا هم شش و هم قلب در کنار هم قرار بگیرند به همین دلیل عرض شش چپ کمتر شده تا بتواند در این فضا قرار گیرد و در عوض ارتفاع ان بیشتر شده است، بنابر این حجم شش راست با حجم شش چپ برابر است .
مرحله ی ۳:تعیین موقعیت قلب نسبت به شش : جایگاه قلب بین دو شش ،متمایل به شش چپ می باشد.
مشکلات زندگي
استادي در شروع کلاس درس، ليواني پر از آب به دست گرفت. آن را بالا گرفت که همه ببينند. بعد از شاگردان پرسيد: به نظر شما وزن اين ليوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند 50 گرم استاد گفت : من هم بدون وزن کردن، نميدانم دقيقا" وزنش چقدراست. اما سوال من اين است: اگر من اين ليوان آب را چند دقيقه همينطور نگه دارم، چه اتفاقي خواهد افتاد ؟ شاگردان گفتند : هيچ اتفاقي نميافتد استاد پرسيد خوب ، اگر يک ساعت همين طور نگه دارم، چه اتفاقي ميافتد؟ يکي از شاگردان گفت : دست تان کم کم درد ميگيرد، استاد گفت: حق با توست. حالا اگر يک روز تمام آن را نگه دارم چه؟ شاگرد ديگري جسارتا" گفت: دستتان بيحس ميشود عضلات به شدت تحت فشار قرار ميگيرند و فلج ميشوند و مطمئنا" کارتان به بيمارستان خواهد کشيد و همه شاگردان خنديدند. استاد گفت : خيلي خوب است. ولي آيا در اين مدت وزن ليوان تغييرکرده است؟ شاگردان جواب دادند : نه پس چه چيز باعث درد و فشار روي عضلات ميشود؟ درعوض من چه بايد بکنم؟ شاگردان گيج شدند. يکي از آنها گفت: ليوان را زمين بگذاريد. استاد گفت : دقيقا" مشکلات زندگي هم مثل همين است اگر آنها را چند دقيقه در ذهنتان نگه داريد اشکالي ندارد. اگر مدت طولانيتري به آنها فکر کنيد، به درد خواهند آمد اگر بيشتر از آن نگهشان داريد، فلجتان ميکنند و ديگر قادر به انجام کاري نخواهيد بود. فکرکردن به مشکلات زندگي مهم است. اما مهمتر آن است که در پايان هر روز و پيش از خواب، آنها را زمين بگذاريد به اين ترتيب تحت فشار قرار نميگيريد، هر روز صبح سرحال و قوي بيدار ميشويد و قادر خواهيد بود از عهده هر مسئله و چالشي که برايتان پيش ميآيد ، برآييد دوست من ، يادت باشد که ليوان آب را همين امروز زمين بگذاري زندگي همين است .
اضطراب یکی از شایعترین حالات روحی است که تقریباً در همهی انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز میکند. اضطراب امتحان نیز معمولاً با نزدیک شدن امتحانات در فرد نمایان میشود، به طوری که هر کسی در طول زندگی خود حداقل یک بار این احساس را تجربه کرده است. انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش بوسیله ی دیگران حداکثر امتیاز ممکن را کسب نماید. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار میگیرد دچار اضطراب میشود،هر چند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد.
دانشآموزی که درسش را خوانده و یا فردی که برای استخدام باید در مصاحبه شرکت کند، گر چه میداند از او سوالات معمولی پرسیده خواهد شد اما با نزدیکتر شدن زمان امتحان مضطربتر میشود. وجود اندکی اضطراب در انسان هم طبیعی و هم لازم است، ولی اگر از حد بگذرد برای او مشکلساز خواهد بود؛ به طوری که با داشتن اطلاعات و مهارت کافی قادر نخواهد بود امتیاز لازم را کسب کند.
اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنی است که با خود پنداره ی ضعیف و تردید فرد دربارهی تواناییهای خود مشخص میشود و غالباً با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است.
نقاشی های ناخودآگاه ، شخصیت شما را آشكار می كند
مطمئناً تا به حال این تجربه را داشته اید كه در كلاس درس و یا یك جلسه و سمینار حوصله تان سر رفته باشد ، آن وقت با خودكاری كه در دست دارید بر روی كاغذ مقابلتان بی هدف نقاشی هایی را می كشید. ممكن است این خطوط درهم و مبهم ، در نگاه اول چیز جالبی برای گفتن نداشته باشند ولی به اعتقاد بسیاری از روان شناسان این نوع نقاشی های ناخودآگاه نمایانگر درون و افكار ما هستند كه به دور از محدودیت های ذهن آگاهمان پدید می آیند و اسرار ناگفته ای از شخصیت ما را به تصویر می كشند ؛ آرزوها ، امیال ، ترس ها و رؤیاهای نهفته ای كه هیچ گاه نتوانسته ایم آنها را بر زبان بیاوریم .
بنا به گفته بسیاری از خط شناسان و روان شناسان ، افراد در موقعیت های متفاوتی این نقاشی ها را می كِشند ، به عنوان مثال وقتی تلفنی صحبت می كنند ، یا به سخنرانی گوش می دهند و یا یادداشت بر می دارند . و در هنگام كشیدن چنین نقاشی هایی به چیز دیگری می اندیشند و ابداً متوجه حركت قلم بر روی كاغذ نیستند .
روان شناسان تجزیه و تحلیل های زیادی را بر روی این نقاشی ها انجام داده اند و معتقدند كه همانند دست خط ها ، این خطوط درهم و مبهم نیز از الگوی خاص و منحصر به فردی برخوردارند . ولی باید گفت كه روان شناسیِ نقاشی های ناخودآگاه به اندازه ی دست خط افراد دارای قطعیت و اطمینان نیست و به عوامل بسیاری بستگی دارد كه به اعتقاد اسپنسر، خط شناس معروف ، همین امر سبب می شود تا ارزیابی صحیح آنها دشوارتر گردد. عواملی نظیر : شرایط محیط ، روحیات خود فرد ، شخصیت و میزان هوشیاری او در هنگام كشیدن این نقاشی ها .
اسپنسر می نویسد: "اگرچه اثبات درستی و صحت نقاشی های ناخودآگاه ، سخت و دشوار است ، لیكن این نقاشی های مبهم نمای جالب و ارزشمندی از افكار و شخصیت افراد را به دست می دهد".
پیشنهاد می كنیم اگر این بار شما نیز چنین نقاشی هایی را كشیدید ، آنها را دور نیندازید . می توانید نقاشی هایتان را با نمونه های زیر مقایسه كنید و ببینید چه خصوصیات و روحیاتی دارید .
مثلث، مربع و اشكال هندسی دیگر، نماد ذهنی سازمان یافته است و نشان می دهد كه شما به گونه ای روشن و آشكار می اندیشید و دارای مهارت های برنامه ریزی هستید. در برنامه ها و طرح هایتان بسیار دقیق عمل می كنید و كفایت و كارآیی بالایی دارید.
ماه و خورشید و ستارگان و یا اجرام آسمانی دیگر نماد جاه طلبی و بلند پروازی است. شما فرد خوشبینی هستید و این نیاز را در خود می بینید كه تأیید شوید و یا مورد تشویق دیگران قرار گیرید.
نشانه ی هیجان و تنش هستند و نشان می دهند كه شما در تمركز دچار اشكال می شوید و همیشه چیزی هست كه مزاحم تمركزتان شود.
بازی هایی نظیر نقطه بازی ، دوز یا شطرنج ، حس رقابت را در شما به تصویر می كشند و شما دوست دارید همیشه در بازی ها پیروز باشید و اصلاً برای برنده شدن بازی می كنید.
كشیدن چنین تصویرهایی مؤید این است كه شما به مردم و دیگران عشق می ورزید، و همواره جنبه های مثبت افراد و شرایط را می بینید. فرد خوشبینی هستید و با دیگران دوستانه برخورد می كنید و علاقه مند به فعالیت های اجتماعی هستید. خصوصیاتی نظیر انسانیت، نیك سرشتی، دلسوزی و همدردی در شما وجود دارد. نسبت به دوستانتان حساس هستید.
نشانه ی حس سوءظن و بدگمانی در وجود شماست، سعی می كنید رفتاری تلخ و طعنه زننده داشته باشید، با مردم میانه ی خوبی ندارید و در واقع پرخاشگر و طغیانگر هستید، اعتماد به نفس كافی ندارید و در كارهای گروهی همكاری نمی كنید. تندخو هستید و همیشه احساس رنجش و محرومیت می كنید.
نمادی از جاه طلبی در شماست. میل زیادی به تأیید و اثبات خود دارید ، در تصمیمات، یكدنده و سمج عمل می كنید و همیشه سعی در تصدیق توانایی ها و استعدادهایتان دارید.
به دنبال خانه و خانواده ای هستید و نیاز به داشتن خانواده را در خود حس می كنید. میل دارید در خانواده تان سرمایه گذاری كنید ، در جست و جوی سرپناه روحی و معنوی هستید، در جست و جوی خود گمشده تان. احساس ناامنی دارید.
عاشق آهنگسازی و موسیقی هستید.
10 - اشكال تكراری و دنباله دار:
نماد صبر و استقامت در شماست، در رفتارهایتان پایبند شیوه و اسلوب هستید و در تمركز توانمندید. قادرید كارهایتان را به راحتی سازماندهی كنید و با هر چیزی كنار بیایید.
شما فردی احساساتی هستید و دوست دارید همیشه در رؤیاهایتان بمانید، روحیه ی مهربانی دارید و با دوستانتان دوستانه رفتار می كنید، فردی اجتماعی هستید.
شما به حیوانات علاقه دارید و به حمایت از دیگران مشتاقید ، حساس و ملاحظه كار هستید و نیاز به آرامش فكر دارید، احساس می كنید كه می توانید از دیگران حمایت كنید.
فرد احساساتی هستید. كسی را دوست دارید و رؤیایی هستید. آرزو دارید به شخص خاصی تعلق داشته باشید.
14- آجرها و كتاب هایی كه روی هم قرار گرفته اند:
زیر فشار و استرس زیادی قرار دارید و احساس می كنید كه با كوچك ترین لرزشی نابود می شوید و فرو می ریزید.
خوردن را دوست دارید و احتمالا در رژیم به سر می برید.
احساس خفگی و اختناق دارید. و نیاز به فرار و آزادی را در خود حس می كنید. این سدی است كه میان خود و دیگران قرار داده اید و از بروز احساساتتان گریزانید، سعی می كنید عواطفتان را پنهان نمایید تا فرد مناسبی پیدا شود كه شایستگی احساس شما را داشته باشد.
نشانی از خشونت و عصبانیت در شماست و حتی گاهی تمایلات روانی، حس رقابت و نیاز به اثبات مردانگی در شما را نشان می دهد.
نمادی از جاه طلبی است و نشان می دهد كه شما میل به صعود و پیشرفت دارید.
· اینگونه درس بخوانید!
به طور سنتی، زمان امتحانات مدارس که نزدیک می شود، همه به تکاپو می افتند! دانش آموزان به دنبال کامل کردن جزوه ها، مرور در درس های مانده، در صورت نیاز رفتن به کلاسهای کمکی و... و والدین درصدد فراهم آوردن فضایی مناسب تر برای درس خواندن بچه ها. اما درس خواندن خود آداب و رسومی دارد. آداب و رسومی که باعث بالا رفتن کیفیت آن می شود و ضمناً، ضامن سلامتی نیز هست. گرچه همه ی ما کمابیش با آنها آشناییم، اما یادآوری آن، آن هم از دید متخصصان، خالی از لطف نیست. فاصله ی چشم تا کتاب، قوس طبیعی کمر، دمای اتاق، سروصدا و... از مهمترین مواردی است که در کار خواندن و نوشتن تأثیر دارد. مطلب حاضر این موارد را از دید پزشکان مورد بررسی قرار داده است.
ü دماسنج: دمای 20 درجه را بیشتر کارشناسان، مناسب ترین دما برای مطالعه می دانند.
ü ساعت: پس از آن که در مکان مطالعه قرار گرفتید، فوراً مطالعه را شروع کنید و به هیچ عنوان وقت را به بهانه انجام کارهای دیگر تلف نکنید.
ü لباس: هنگام مطالعه لباس راحت بپوشید. لباسی که نه زیادی زبر باشد و نه زیادی نرم، نه بسیار گشاد و نه بسیار تنگ.
ü وضعیت بدن: بهترین حالت برای مطالعه، حالت نشسته است و بعد از آن حالت ایستاده و بدترین حالت، حالت خوابیده یا درازکش است. مطالعه در حالت هایی نظیر درازکش روی شکم، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن، تکیه زدن به دیوار و امثال این ها به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که مطالعه کننده در چنین موقعیت هایی به سختی می تواند تمرکز حواس خود را حفظ کند.
ü کمر: هنگام مطالعه باید قوس طبیعی ستون فقرات حفظ شود. مطالعه در حالت خمیده به جلو، به ویژه برای یک مدت طولانی، با خطر ایجاد تغییر شکل در ستون فقرات و کمردرد همراه است. نگذارید خم شدن کمر به شکل عادت درآید.
ü پا: بهترین وضعیت پاها به هنگام مطالعه، وضعیتی است که فشار کمتری روی عضلات پا وارد شود. به همین دلیل توصیه می شود که در وضعیت ایده آل مطالعه (که همان وضعیت نشسته است)، ترجیحاً از یک صندلی راحت استفاده شود که پاهای مطالعه کننده روی آن راحت باشد و بتواند کمی هم به سمت جلو مایل شود. بهتر است در فواصل مطالعه که به چشمتان استراحت می دهید، وضع نشستن خود را تغییر دهید تا خون در پاهایتان حرکت داشته باشد.
ü رعایت آداب و رسوم خواندن و نوشتن، کیفیت آنها را بالا می برد.
ü استفاده همیشگی از چراغ مطالعه خوب نیست، زیرا نور موضعی چشم ها را خسته می کند.
ü صندلی: از آن جا که فرایند یادگیری یک فرایند شرطی است، هر کسی می تواند خودش را به محیط یا زمانی خاص عادت بدهد و به اصطلاح، خودش را شرطی کند. عادت های تمرکز هر شخص هم با اشخاص دیگر متفاوت است. صندلی می تواند یکی از همین عادت های تمرکزی باشد، به نحوی که هر وقت روی صندلی مخصوصتان نشستید، تمرکزتان برای مطالعه و یادگیری افزایش پیدا کند. اما یادتان باشد که صندلی تان نباید خیلی هم راحت باشد، چرا که صندلی های بسیار راحت باعث لمیدن، چرت زدن و احساس خواب آلودگی می شوند.
ü خودکار، کتاب و وسایل مورد نیاز: عادت کنید تمام آنچه را که برای مطالعه نیاز دارید، از ابتدا فراهم کنید و هر کار متفرقه ای را که دارید قبل از مطالعه انجام دهید و پس از این که نشستید، فوراً شروع کنید به مطالعه.
ü تنفس: در جایی که مطالعه می کنید، حتماً باید هوا به خوبی جریان داشته باشد و تنفس در آن محیط، راحت صورت گیرد.
ü چشم: نور متوسط ، برای مطالعه مناسب تر است. نور اطراف و قسمت هایی که در زاویه ی دید چشم ها هستند باید یکنواخت باشد. پس استفاده ی همیشگی از چراغ مطالعه خوب نیست، زیرا نوری که فقط روی کتاب می افتد، باعث خستگی چشم می شود. نور لامپ های مهتابی به خاطر این که نوسان دارد، برای مطالعه مناسب نیست. بهترین فاصله ی کتاب تا چشم نیز حداقل 30 سانتی متر است.
ü سر: ممکن است حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی، خستگی یا علل درونی دیگر باشد. در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنید.
ü گوش: محرک های محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون، تلفن و... باعث حواس پرتی می شوند. آن ها را از موقعیت مطالعه ی خود حذف کنید. ذهن نمی تواند در یک آن بر دو موضوع تمرکز داشته باشد. گوش کردن به موسیقی همزمان با مطالعه یعنی حواس پرتی.
ü برگه های کاغذ: چند برگ کاغذ روی میز مطالعه ی خود داشته باشید و افکار منحرف کننده و مزاحم را یادداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آنها در حد امکان اقدام نمایید.
روشي براي گوش كردن و مطالعة مؤثر
اگر به دنبال روشي براي استفاده بهينه از کلاس درس هستيد و همچنين مي خواهيد روشي موثر براي مطالعه خود بيابيد، بهتر است مطالب زير را دنبال کنيد:
شما چهار بار سريعتر از سخنان يك سخنران مي توانيد فكر كنيد.
براي گوش دادن مؤثر بايد نيرو صرف كنيد؛ براي جبران سرعت ارائه مطالب، شما بايد به طور فعال تصميم به گوش دادن بگيريد.
يادداشت برداري يك شيوه تقويت گوش دادن است و استفاده از رويكردي نظامدار در يادداشت كردن و مرور مطالب، توانايي فهم و يادآوري محتواي سخنراني ها را به طور غير قابل محاسبه اي افزايش خواهد داد.
يادداشت برداري يك شيوه تقويت گوش دادن است و استفاده از رويكردي نظامدار در يادداشت كردن و مرور مطالب، توانايي فهم و يادآوري محتواي سخنراني ها را به طور غير قابل محاسبه اي افزايش خواهد داد.
1. از نظر ذهني خود را آماده شنيدن كنيد.
2. در حالي كه منتظر شروع جلسه بعدي درس هستيد، خود را در مورد جلسه قبل ارزيابي كنيد.
3. جهت حفظ آمادگي ذهني خود درباره نكات اصلي درس و اصطلاحات فني و غيره از تكاليف خواندني مناسب و مختصر استفاده كنيد.
4. هر كاري كه براي بهبود هشياري جسماني و رواني خود مي توانيد انجام دهيد (خستگي، گرسنگي، محل نشستن، همگي مي توانند روي انگيزة شما تأثير داشته باشند).
5. دفترچههاي يادداشتي را انتخاب بكنيد (بخريد ) كه به يادداشت برداري نظامدار شما كمك كنند؛ براي هر دوره تحصيلي يك دفترچه مستقل و داراي صفحات كامل پيشنهاد مي شود.
6. آماده شنيدن باشيد.
• در مقابل حواسپرتي، واكنش هاي عاطفي يا خستگي مقاومت كنيد.
• در استفاده از شكل، علايم اختصاري و غيره ثبات قدم داشته باشيد.
• براي فهم نكات مهم درس به علايم كلامي، بدني و ديداري معلم توجه كنيد.
• هر گاه ممكن باشد محتواي درس را به زبان خود برگردانيد، اما اگر نتوانستيد، اجازه ندهيد كه نگراني تان موجب عدم توجه تان گردد.
• اگر احساس كرديد كه نمي توانيد به قدر كافي يادداشت برداري نمائيد، صفحه خود را به 5 قسمت تقسيم كنيد و سعي كنيد كه هر قسمت را در 10 دقيقه پر نمائيد. (يا اينكه روش خود را عوض كنيد).
• اگر مسئله اي را نفهميديد، در آن باره سوال كنيد.
اگر احساس كرديد كه نمي توانيد به قدر كافي يادداشت برداري نمائيد، صفحه خود را به 5 قسمت تقسيم كنيد و سعي كنيد كه هر قسمت را در 10 دقيقه پر نمائيد.
• بجاي بستن سريع دفترچه يادداشت و آماده شدن براي رفتن، به دقت به اطلاعات ذكر شده در پايان كلاس گوش دهيد: جملات خلاصه ممكن است ارزش ويژه اي در مشخص كردن نكات اصلي داشته باشند، آنها ممكن است سؤالات امتحان ميان ترم باشند و غيره.
• هر سؤال را كه بدنبال سخنراني برايتان مطرح شده از طريق پرسيدن از معلم يا همكلاسي ها, روشن كنيد.
• نكات از قلم افتاده يا اصطلاحات بد فهميده شده را با استفاده از كتاب يا ساير منابع كامل كنيد.
• يادداشتهاي خود را ويرايش كنيد، نكات اصلي را برچسب بدهيد، كليدهاي يادآوري و سئوالاتي جهت پاسخ دادن را اضافه كنيد. نكات كليدي را با رنگهاي مختلف مشخص كنيد.
• عقايد و تعمقات خود را بنويسيد، و آنها را از سخنان استاد متمايز سازيد (با سخنان استاد قاطي نكنيد).
بطور دوره اي
• ياداشتهاي خود را مرور كنيد: به كليدهاي يادآوري خود دقت كنيد و ببينيدكه قبل از خواندن مجدد يادداشتها چقدر از آنها را مي توانيد يادآوري كنيد.
• به ظهور موضوعات، مفاهيم اصلي و روشهاي ارائه در طي كل دوره تحصيلي و در جلسات متعدد درس دقت كنيد.
• سئوالهاي تستي طرح كرده و به آنها پاسخ دهيد.
چگونه یک آهن ربا را با یک آهن که عین هم هستند بدون هیچ وسیله ای از هم تشخیص بدهیم؟